Tips mencapai kejayaan

Assalamualaikum pelajar pelajar semua. haaiihh, mood cikgu aku da dtg daa. tiba-tiba malam2 cenggini dtg pulak mood cikgu aku dan tetibe mcm buang tebiat nk kasi korang semua tip berjaya dlm pelajaran. padahal tade laa berjaya sgt pn aku nih. tade laa pandai sgt pn. tapi ade jugak peningkatan dari semasa ke semasa. ta ke tu namanya kejayaan kan ? hehe. oke oke, kita serius, cikgu kena serius dan garang baru laa ank murid takut kan. walaupun aku ta cukup bagus mcm kwn aku yg buat future study kt UIA, USIM dan lebih ekstreme bila kwn baik aku sendiri akan melanjutkan pelajarannya ke Aussie, Australia. Ya, aku sgt cemburu. Australia beb. mana ta jeles. bukan yg nk belajar kt australia je. bestfren yg belajar kt uia pn tahap cemburu sampai ke tahap rasa nk bunuh diri =="

okayh, cukup laa sampai disitu saja aku memalukan diri sendiri. hehe. kita kembali kepada topik yg ingin dibincangkan. aura2 cikgu suda mai naa. aku ta pandai sgt tp aku nk jugak bg tips nih. hehe

1. korang korang mesti laa set minda korang yg super mega besar gila tuh supaya minat subjek tuh dan rajin membaca. Cthnya, masa aku f4 aku mmg laa bengap plus lembap badigol dgn subjek Sejarah. serius aku lembap. da laa subjek tuh kena rajin membaca. aku sgt ta minat dgn subjek Sejarah kena pulak dapat Cikgu Fauzi. Haaiihh, mesti laa tidur masa cls dea dan bila exam aku akan cuba utk belajar. ulangan ye murid-murid : CUBA. Then, bila naik f5 baru laa nk terhegeh-hegeh kejar topic f4. kenapa ta dr f4 je kan ? seperti biasa,utk pelajar2 yg akan menghadapi peperiksaan besar baru laa rasa semangat berkobar2 dan cayok2 utk SPM. baru laa rasa 'aku kena struggle utk SPM aku'. then baru laa nk berfikir dan motivate diri sendiri 'kau kena minat sejarah myn. KALAU TA SAMPAI BILA-BILA KAU TA KAN LULUS'. bila aku f5, makk aihh! subjek sejarah aku dapat cikgu yg sememangnya garang dan ta dpt dinafikan lagi tahap kegarangan beliau. dikerahnya aku buat latihan, menghafal bagai, dipaksa utk dapat keputusan yg bgs. samapi aku rasa 'seronoknya belajar sejarah' dan keputusannya SPM aku B+ okayh! . see, dapat ta korang lihat betapa pentingnya minat dlm subjek kalau korang nk berjaya. ?




2. bak kata Ustaz aku, NIAT kena betul bila nk belajar. 1st sekali, bila kita nk pergi sekolah/cls ke niat tuh kena betul. jgn pulak kau excited gila babis bgn pagi mandi siap cantik2 bagai semata-mata nk mendapat perhatian dr pelajar lelaki. Ha, kt situ jee niat da salah. belum lagi msk cls tuh. niat tuh mesti nk belajar dan dapat ilmu sebanyak mungkin yg korang blh dapat dlm 1 hari tuh. ni yg mak aku selalu pesan oke. NIAT kena betul myn. semuanya bermula dr niat. faham ta murid-murid ? bagus, kita pergi ke no. 3


3. USAHA. usaha tu penting. kalau kau minat sekali pn tapi kau ta usaha. sama jee. takde makneya kau tawu ! cth cth, aku kan sekolah agama. so, Bahasa Arab tuh wajib kot. ya, satu lagi subjek yg aku super super lembap. Mega super lembap laa senang cerita. sgt jahiliah laa masa f1 f2 tuh. dan tiada sedikit usaha pn dalam subjek tuh walaupun selalu jee colour merah report card aku tuh walaupun aku tawu yg aku ni mmg super duper lembap dlm subjek tuh. dan perkara yg buat aku terasa nk insaf bila paper utk exam akhir thn ustaz aku tulis dgn bolt pen merah okayh ! "bila mahu berubah Shafiqah ? usaha lagi.' walaupun pendek tapi dea memberi kesan yg mendalam oke. serius gua tersentap. ciss, bila mahu berubah ? f3 jee aku berubah oke. aku siap diberi kelas intensif masa aku f3. usaha gigih segala bagai sb nk banggakan ustaz aku. graf bahasa arab aku menaik jee dan tade yg menurun pn. See, PMR aku B oke. cukup bgs utk seorang pelajar yg ta pernah lulus pn pd thn2 yg lepas. Bila f4, usaha tuh da hilang. mana pergi agaknya. ingat da arab da bgs sgt laa tu. ciss ! aku lemah balik subjek tuh. agaknya susah sgt kot. mana ta meroyan kau dibuatnya, karangan dlm bahsa arab. makk aiihh, susa beb. mmg taley nk buat laa kalau korang tade kosa kata pn. mmg tade usaha pn nk hafal perkataan mudah pn laa time tuh. MUDAH oke setakat wahid isnani salasa, maktabun, kitabun nafizatun. see, gua ingat lagi oke. bila f5 baru laa terhegeh2 tergedik2 nk hafal perkataan tuh semua. baru laa baca karangan aku mcm bgs jee. mcm sedap jee. rasa mcm 'pandai gila kau myn buat karangan arab' padahal hafal karangan dlm buku jee. Eh,ade jugak usaha kan lulus subjek tuh walaupun hafal ikut buku. kan kan kan ? SPM aku pn aku hafal ikut buku jelaaa. usaha jugak beb. dpt laa C. dpd aku dpt E kan. hahahaa


tade laa tips sgt nih. aku mampu bagi 3. cehh, cukup laaa. korang pn belum tentu ikut tips aku nih. yelaa, aku bukan laa pelajar yg dapat straight A's dlm SPM ataupun pelajar cemerlang. tp aku nk kongsi jugak sb aku rasa... suka hati aku laa. belog aku. sekurang2nya aku rasa aku da sedikit berjaya dr PMR ke SPM. walaupun keputusan PMR ta cukup bgs tp 3 tips nih buat aku lebih berjaya sedikit dlm SPM.dan kena guna tips selebihnya utk berjaya byk kt uitm laa kan. cehh, semangat jee nih belajar rajin2 time kt uitm nty. hehehe Seriously, aku ade azam yg besar masa kt uitm nty. kau ingat aku main main ? shafysharmyn mmg suka gelak tp aku ada masa serius aku bila nk belajar. cehhh, serius gila babiss kau shaff. HAHA

oke oke, aku rasa korang pn mesti da sepuloh kali menguap sepuloh kali mengeliat sepuluh kali gosok mata sb baca entry aku yg panjang dan kalau bawak msk spm confirm2 aku dapat A punya laa. Oke, bubye readers :)
THANKS FOR READING

0 karut mengarut: